Najdłuższym, kiedykolwiek zbudowanym rowerem typu tandem (bez trzeciego koła stabilizującego), jest liczący 20,4 metry długości pojazd dla 35 rowerzystów, wykonany przez firmę Pedaalstompers Westmalle z Belgii. 20 kwietnia 1979 roku, ta ważąca 110 kg machina z kompletną obsadą pokonała dystans około 60 metrów. |
Najwyższym rowerem świata, o największej średnicy kół, jest rower Frankencycle, który mierzy 3,40 metra wysokości i ma koła o średnicy 3,05 metra. Konstruktorem tego pojazdu jest Dave Moore z Rosemead w Kalifornii, a jego pierwszym użytkownikiem - Steve Gordon, który po raz pierwszy dosiadł go 4 czerwca 1989. |
Najmniejszy na świecie rower zdolny do jazdy, skonstruował Australijczyk Neville Patten. Na swym pojeździe, mającym koła o średnicy 1,95 centymetra, przejechał 25 marca 1988 roku odległość 4,1 metra. Najmniejszy rower jednokołowy - 28 lipca 1996 na Akademii Wychowania Fizycznego w Budapeszcie, Szwed Peter Rosendahl przejechał na jednokołowym rowerze o wysokości 20 centymetrów i średnicy koła 18 milimerów odległość 4 metrów. Jego pojazd nie był wyposażony w żadne dodatkowe urządzenia czy przedłużenia. |
Najdłuższy jednodniowy wyścig szosowy ze startu wspólnego jest rozgrywany na trasie Bordeaux-Paryż i liczy 551-620 kilometrów. Jadąc część trasy za motocyklem, najwyższą średnią prędkość, 47,186 km/h, osiągnął Herman van Springel (Belgia) w 1981 roku, który dystans 584,5 km przejechał w 13 godzin 35 minut i 18 sekund. Największa liczba uczestników wyścigu kolarskiego, to 31 678 kolarzy w wyścigu Londyn-Brighton (90 km) 19 czerwca 1988. Najwyższą średnią prędkość w Tour de France osiągnął Miguel Indurain w 1992 roku - 39,504 km/h. |
Na jednym rowerze - produkowanym seryjnie - pojechało jednocześnie 12 chińskich akrobatów cyrkowych. Rudi Jan Jozef De Greef (ur. 1955) stał na rowerze nieruchomo, bez podparcia, przez 10 godzin w Meensel-Kiezegem (Belgia) - 19 listopada 198 |
Pierwszą praktyczną konstrukcję roweru wykonał w latach 1839-1840 Kirkpatrick Macmillan z Dumfries w Szkocji. Obecnie znajduje się ona w londyńskim Science Museum. Pierwszym rowerem użytkowym był welocyped, zbudowany w marcu 1861 roku przez Pierre'a i Ernesta Michaux z Paryża. Pierwszym zanotowanym wyścigiem rowerowym był wyścig welocypedów, rozegrany 31 maja 1868 na trasie 2 kilometrów w Parc de Plaud w Paryżu. Jego zwycięzcą został Brytyjczyk, dr James Moore (1847-1935), późniejszy kawaler Legii Honorowej. |
Miano największego trójkołowca bardzo długo dzierżył pojazd, skonstruowany w 1895 roku przez amerykańską firmę Waltham Manufacturing Co. Miał ponad 5 metrów długości i ogromne 18-calowe opony o średnicy 3,35 metra, a całość ważyła niemal 1400 kilogramów. Największym obecnie trójkołowcem jest Fumair Flyer. Jego budowa zajęła 2000 osobogodzin. Układ kierowniczy, koła, oś, sprężyny i amortyzatory pochodzą z ciężarówek. Pedałuje cała 24-osobowa załoga, nadając pojazdowi maksymalną prędkość 40 km/h, a przejazdową - 24 km/h. Jest wyposażony trzy biegi, ma 7,7 metra długości i 2,04 metra szerokości. Bez załogi waży 707 kilogramów. |
Pionierem w budowie monocykli jest francuski konstruktor Erich Edison-Puton, który zbudował jeden z pierwszych zdolnych do jazdy jednokołowców w 1910 roku. Za najbardziej oryginalną konstrukcję tego typu uważany jest olbrzymi monocykl z silnikiem o nazwie Dynosphere, zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1932 roku przez Johna Purvesa. |
|