Ciekawostki rowerowe

Pierwszy projekt maszyny napędzanej mechanizmami korbowymi i pedałami, datowany na rok 1493, przypisuje się Leonardo da Vinci (1452-1519), ewentualnie któremuś z jego uczniów.
Od tej pory wymyślono wiele interesujących rozwiązań, wiele nowatorskich konstrukcji, które i dzisiaj budzą zainteresowanie oglądających. Poniżej znajdziesz opisy ciekawych wydarzeń z historii roweru wraz z ilustracjami, które pomogą Ci przybliżyć sobie, jak to kiedyś było...
Najdłuższym, kiedykolwiek zbudowanym rowerem typu tandem (bez trzeciego koła stabilizującego), jest liczący 20,4 metry długości pojazd dla 35 rowerzystów, wykonany przez firmę Pedaalstompers Westmalle z Belgii.

20 kwietnia 1979 roku, ta ważąca 110 kg machina z kompletną obsadą pokonała dystans około 60 metrów.

Najwyższym rowerem świata, o największej średnicy kół, jest rower Frankencycle, który mierzy 3,40 metra wysokości i ma koła o średnicy 3,05 metra.
Konstruktorem tego pojazdu jest Dave Moore z Rosemead w Kalifornii, a jego pierwszym użytkownikiem - Steve Gordon, który po raz pierwszy dosiadł go 4 czerwca 1989.

Najmniejszy na świecie rower zdolny do jazdy, skonstruował Australijczyk Neville Patten. Na swym pojeździe, mającym koła o średnicy 1,95 centymetra, przejechał 25 marca 1988 roku odległość 4,1 metra.

Najmniejszy rower jednokołowy - 28 lipca 1996 na Akademii Wychowania Fizycznego w Budapeszcie, Szwed Peter Rosendahl przejechał na jednokołowym rowerze o wysokości 20 centymetrów i średnicy koła 18 milimerów odległość 4 metrów. Jego pojazd nie był wyposażony w żadne dodatkowe urządzenia czy przedłużenia.

  REKLAMY


Najdłuższy jednodniowy wyścig szosowy ze startu wspólnego jest rozgrywany na trasie Bordeaux-Paryż i liczy 551-620 kilometrów.
Jadąc część trasy za motocyklem, najwyższą średnią prędkość, 47,186 km/h, osiągnął Herman van Springel (Belgia) w 1981 roku, który dystans 584,5 km przejechał w 13 godzin 35 minut i 18 sekund.

Największa liczba uczestników wyścigu kolarskiego, to 31 678 kolarzy w wyścigu Londyn-Brighton (90 km) 19 czerwca 1988. Najwyższą średnią prędkość w Tour de France osiągnął Miguel Indurain w 1992 roku - 39,504 km/h.

Na jednym rowerze - produkowanym seryjnie - pojechało jednocześnie 12 chińskich akrobatów cyrkowych.

Rudi Jan Jozef De Greef (ur. 1955) stał na rowerze nieruchomo, bez podparcia, przez 10 godzin w Meensel-Kiezegem (Belgia) - 19 listopada 198

Pierwszą praktyczną konstrukcję roweru wykonał w latach 1839-1840 Kirkpatrick Macmillan z Dumfries w Szkocji. Obecnie znajduje się ona w londyńskim Science Museum.
Pierwszym rowerem użytkowym był welocyped, zbudowany w marcu 1861 roku przez Pierre'a i Ernesta Michaux z Paryża.

Pierwszym zanotowanym wyścigiem rowerowym był wyścig welocypedów, rozegrany 31 maja 1868 na trasie 2 kilometrów w Parc de Plaud w Paryżu. Jego zwycięzcą został Brytyjczyk, dr James Moore (1847-1935), późniejszy kawaler Legii Honorowej.

Miano największego trójkołowca bardzo długo dzierżył pojazd, skonstruowany w 1895 roku przez amerykańską firmę Waltham Manufacturing Co. Miał ponad 5 metrów długości i ogromne 18-calowe opony o średnicy 3,35 metra, a całość ważyła niemal 1400 kilogramów.

Największym obecnie trójkołowcem jest Fumair Flyer. Jego budowa zajęła 2000 osobogodzin. Układ kierowniczy, koła, oś, sprężyny i amortyzatory pochodzą z ciężarówek. Pedałuje cała 24-osobowa załoga, nadając pojazdowi maksymalną prędkość 40 km/h, a przejazdową - 24 km/h.

Jest wyposażony trzy biegi, ma 7,7 metra długości i 2,04 metra szerokości. Bez załogi waży 707 kilogramów.

Pionierem w budowie monocykli jest francuski konstruktor Erich Edison-Puton, który zbudował jeden z pierwszych zdolnych do jazdy jednokołowców w 1910 roku.

Za najbardziej oryginalną konstrukcję tego typu uważany jest olbrzymi monocykl z silnikiem o nazwie Dynosphere, zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1932 roku przez Johna Purvesa.




  REKLAMY